Je inboedel slimmer verkopen

Interview met Thuis in Boedels

Thuis in BoedelsEvelyn Clay en Pien van der Miessen hebben een klein jaar geleden Thuis in Boedels opgericht. Het jonge bedrijfje heeft zich gespecialiseerd in verzorgd verhuizen, volledige inboedelafhandeling en ontruiming van woningen. Hun aanpak is  anders dan veel andere dienstverleners. Wat doen ze precies en welke tips hebben ze voor ons?

De twee dames achter Thuis in Boedels, zijn er van overtuigd dat ze met hun bedrijf voorzien in een behoefte die steeds groter wordt. Vooral onder ouderen die langer zelfstandig blijven wonen, maar die niet meer in staat zijn om alles zelf te doen.

Pien van der Miessen: “Wij doen dit als dienstverlening. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers in situaties waarbij een woning leeg moet worden opgeleverd.”

Wanneer worden jullie ingeschakeld?

“Als iemand bijvoorbeeld kleiner gaat wonen, blijft vaak een hele inboedel over die niet naar de familie kan. Wij verzorgen dan de verkoop van deze goederen na taxatie. In relatief kort tijdsbestek kunnen wij de inboedel professioneel afhandelen, de taxatie verzorgen en de verkoop van goederen die volledige ten bate komt van de opdrachtgever.
Ook worden wij vaak ingeschakeld door families die een huis vaneen verhuizende, of overleden ouders moeten opleveren. Maar ook door erven die een gehele inboedel moeten afhandelen na overlijden.”

Hoe gaan jullie te werk?

“Eerst maken wij een afspraak voor een persoonlijk en vrijblijvend gesprek bij de mensen thuis. We brengen de wensen in kaart, maken een inventarisatielijst en de daarbij behorende taxatie. Vervolgens brengen wij offerte uit waarin wij zowel de kosten als de ingeschatte inkomsten aangeven.

Na goedkeuring van de offerte gaan we aan de slag. Gesegmenteerd krijgt alles een plek. Hierbij maken we gebruik van ons zeer uitgebreide netwerk uiteen lopend van uurwerkspecialisten tot hedendaagse kunsthandelaren. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol: vrijwel alle spullen krijgen een nieuwe plek. Zo min mogelijk spullen worden vernietigd.

Indien gewenst worden er spullen opgeslagen in onze opslag. Soms gebeurt dat ook met een gehele inboedel als de afhandeling binnen een paar dagen dient te gebeuren. Gehaaste verkoop komt namelijk niet ten goede van de opbrengst.

Wij verdienen ons in de meeste gevallen ruimschoots terug voor de opdrachtgever. De spullen kunnen vaak goed verkocht worden, waardoor het voor de opdrachtgever financieel zeer interessant is. Daarbij gaan we met alle spullen respectvol om, en wordt voor bijna alles een plek gevonden.”

Waarin verschilt jullie aanpak ten opzichte van een opkoper?

“Het grote verschil is dat wij de inboedelafhandeling als een dienstverlening uitvoeren en de opbrengsten altijd volledig naar de opdrachtgever gaan. Een opkoper betaalt vanzelfsprekend zo weinig mogelijk voor de spullen om ze met zo veel mogelijk marge te verkopen. Het is duidelijk dat dit niet ten goede van de opdrachtgever komt.

Ook verkoop via een veiling is duidelijk anders. Bij een veiling krijg je vaak niet de optimale opbrengst voor alle goederen. Alleen bepaalde goederen kun je goed bij de veiling verkopen. Antieke meubelen, design meubelen, juwelen, apparatuur, klokken en serviezen kun je beter aan de specialisten direct verkopen, dit scheelt ook veilingkosten. Bovendien rekent een veiling ook kosten voor de ontruiming van de spullen die zij niet kunnen verkopen.”

Welke spullen zijn geld waard?

“Spullen kunnen vaak goed verkocht worden, waardoor het voor de opdrachtgever financieel zeer interessant is.”

“Bepaalde soort aardewerk/porselein zoals de befaamde Chinese vaas waar niemand de herkomst meer van weet. Een “kermisring” die 24-karaats goud blijkt te zijn. Schilderijen van oude meesters. Maar ook design meubelen uit de 50-,60- en 70-tiger jaren waarvan de waarde tegenwoordig aanzienlijk hoog ligt.”

Wat is het gekste dat jullie ooit zijn tegengekomen?

“We komen van alles tegen maar laten we vooropstellen dat niets gek is. We zijn een keer een urn tegengekomen van een al eerder overleden partner, de kinderen waren heel blij toen we dit konden overhandigden. We keken ook wel op van een geheel zilveren bestek letterlijk tussen de oude schoenen. Een mooi verhaal zat erachter een Victoriaans bed. Dit bed bleek uit het Krasnapolsky hotel in Amsterdam te komen en was in jaren dertig bij de verbouwing van het hotel, geveild aan een particulier.”

Tips van Pien en Evelyn

  • Schat van de spullen die je wilt opruimen de emotionele, materiele en praktische waarde in.
  • Vraag aan je directe omgeving of je hen er blij mee kunt maken.
  • Als je iedere week consequent iets opruimt, bv een deel van een ruimte zal je inboedel ook meer geordend worden.

Meer informatie: thuisinboedels.nl

Meer uit rubriek ... Huis verkopen
Reageer