Interview: Buurtinformatie is cruciaal voor woningzoekers

Door Ralf B. van Schagen 13 apr 2015

Vaktijdschrift Vastgoed interviewde Frederik van Till van Puur Makelaars over de nieuwe website:

Interview Frederik in magazine VastgoedWoningzoekers zijn niet alleen op zoek naar een leuk huis, maar vooral ook naar een buurt die bij hen past. Met dat uitgangspunt in het achterhoofd paste PUUR Makelaars, gevestigd in de regio Amsterdam-Haarlem, zijn website ingrijpend aan. Met name de uitgebreide zoekmogelijkheden zijn innovatief. ‘Wij laten zien dat we de finesses van elke wijk kennen.’

“Is er een wachtlijst voor de basisschool, welke sportverenigingen zijn er, zijn er leuke eetgelegen­heden vlakbij, wat is er aan cultuur en natuur? Dat soort vragen zijn cruciaal voor mensen die een huis zoeken, maar gewoonlijk moet je die informa­tie bij elkaar sprokkelen via allerlei kanalen. Dat is precies waar de makelaar meerwaarde kan bie­den.
Onze vorige website was een jaar of twee oud, maar we merkten dat er nieuwe ontwikkelingen waren waarin we wilden meegaan. De belangrijkste vraag is: wat wil een klant of bezoeker op je website vinden? Om dat grondig te onderzoeken, hebben we een online marke­teer ingeschakeld, die bijvoorbeeld uitge­breid heeft onderzocht wanneer welke men­sen onze site bezoe­ken, vanaf welk appa­raat en waar ze precies naar zoeken. Daar- naast heb ik veel bui­tenlandse sites beke­ken. De NewYorkse site urbancompass.com is een prachtig voorbeeld van een site met veel buur­tinformatie.

Op onze nieuwe site geven we uitgebreide wijkin­formatie, onder meer door grote foto’s en inter­views met buurtbewoners. Een eerste analyse van de statistieken laat al een positief beeld zien: mensen blijven langer op de site, bekijken meer pagina’s en vragen vaker een bezichtiging aan.

Onze makelaardij beslaat 96 wijken en buurten; we werken er hard aan die allemaal uitgebreid in kaart te brengen. Kopers verkrijgen buurtinformatie overigens niet alleen van onze site, maar vooral ook van onze me­dewerkers. De afgelopen jaren zijn we specifiek op zoek gegaan naar nieuwe makelaars die bepaalde plaatsen of wijken heel goed kennen, bij voorkeur omdat ze daar wonen. Wij laten zien dat we de fi­nesses van iedere buurt kennen en kunnen op die manier als local hero alle vragen van woningzoe­kers beantwoorden.”

Frederik van Till (39)
belandde na een opleiding aan de Zeevaartschool, een paar maanden hts (civiele techniek) en een taxateu­ropleiding bij de gemeente Haarlem., uiteindelijk in het makelaarsvak. Hij werkte bij twee makelaarskantoren voor hij in 2005 met een compagnon PUUR Makelaars in Haarlem oprichtte. Tien jaar later heeft het bedrijf vijf kantoren en vijfentwintig medewer­kers.

Uitgave: magazine Vastgoed
Rubriek: anders dan anderen
Uitgave: april 2015
Tekst: Berber Bijma
Beeld: beeldvormers

Deel via
Meer uit rubriek ... In de mediaInterview